Vlakbedfrezen

Vlakbedfrezen wordt ook wel portaalfrezen of routerfrezen genoemd. Vlakbed frezen wordt vooral toegepast bij het manarm verspanen van plaatwerkmaterialen.

Het aluminium, rvs of kunststof materiaal wordt zonder klemmen op een "bed" gelegd, het zogenaamde vlakbed. Het materiaal wordt vastgehouden door middel van een vacuüm. Hoe dat werkt? Het vlakbed is voorzien van vele kleine gaatjes. Met behulp van een vacuüm fixeren deze een plaat op het bed. Deze gaatjes zijn per groep te schakelen. Hierdoor blijven producten na het frezen gefixeerd. Ook zit er bij kleinere producten tussen het product en het vlakbed een speciale folie die zorgt voor het behoud van het vacuüm.

De stabiliteit van dit freesproces wordt verbeterd door op veel hogere toerentallen te verspanen: vaak aangeduid met de term high-speed cutting (HSC). Met een hoog toerental van 32.000 worden de krachten op het product veel minder. Bij minder krachten heb je ook minder koeling nodig. De vlakbed freesmachines van Inno-Tec worden minimaal gekoeld: deze minimaalkoeling of minimaalsmering laat geen residu achter en zorgt voor een betere finish.

Onze machines bieden capaciteit tot afmetingen van 4000mm x 2000mm platen die geheel op de machine gelegd kunnen worden. Dit biedt veel mogelijkheden tot onbemand of manarm frezen: uit één plaat worden tientallen producten gefreesd in een enkele verspaancyclus. Inno-Tec kan ook meerdere platen tegelijk frezen of dikkere platen frezen.

Machines

 2 Portatec Vlakbed freesmachine 3000x1500mm

Portatec Vlakbed freesmachine 4000x2000mm

Terug naar overzicht